Startuje devátý ročník ankety Nejhorší díra republiky

výmoly
nadace
silnice
cestování
Generali
Dnes odstartoval v pořadí již 9. ročník ankety projektu Výmoly.cz a pojišťovny Generali o Největší díru republiky. Zároveň také byla vyhlášena cena Nejaktivnější kraj za rok 2018 – nejvíce nahlášených výmolů loňský rok opravil Jihomoravský kraj.

Prostřednictvím portálu Výmoly.cz pomáhají motoristé silničářům monitorovat stav českých silnic. Upozorňují na výtluky či celé úseky, které je potřeba opravit. 
Data od veřejnosti v rámci projektu Výmoly.cz putují přímo k odpovědným silničářům. Díky jejich aktivnímu přístupu se dosud podařilo opravit téměř polovinu z více než 7 800 nahlášených výtluků. Zástupci portálu Výmoly.cz a pojišťovny Generali vyhlásili vítěze ankety v kategorii o Nejaktivnější kraj. Tím se za rok 2018 stal Jihomoravský kraj, kde bylo v loňském roce opraveno nejvíce nahlášených výtluků. Ocenění bude zástupcům kraje předáno v průběhu měsíce května.

Zároveň dnešním dnem oficiálně odstartoval 9. ročník ankety Nejhorší díra republiky. Veřejnost tak na webové stránce http://www.vymoly.cz může nejen hlásit výtluky, ale také hlasovat pro ty nejhorší úseky nebo konkrétní díry na vozovce. Hlasování veřejnosti probíhá až do 31. července 2019.


STAV SILNIČNÍ SÍTĚ V ČR JE ALARMUJÍCÍ

Výroční zpráva NKÚ upozorňuje na alarmující stav kvality českých silnic. Podle zveřejněných statistik je více než 50 % všech silnic II. a III. tříd v hodnocených krajích v havarijním nebo nevyhovujícím stavu. Dle zprávy NKÚ spočívá hlavní problém v neefektivních procesech a nedostatečné legislativě.

Tuto situaci potvrzuje také hodnotící zpráva Světového ekonomického fóra (World Economic Forum). V té se Česká republika ocitá v položce kvality silniční sítě na nezáviděníhodném 74. místě ze 137 sledovaných zemí světa. Před Českem jsou země jako Irán, Mexiko, Turecko, Namibie nebo Rwanda.


DŮRAZ NA INOVACE

V letošním roce bude jedním z cílů projektu Výmoly.cz více otevřít diskuzi na téma inovací v souvislosti s kvalitou silnic. Těší nás, že se v roce 2019 například město Kopřivnice stane jedním z pilotních měst, které se v České republice inovacím otevírají a rozhodlo se poskytnout prostor k testování inovací na území města,” představuje plány pro letošní rok Petr Čaník. 


ŠKODY NA AUTECH V MILIONECH

V důsledku silničních výtluků vznikají také škody na vozidlech. Jen pojišťovna Generali jich řeší ročně stovky. „Výše průměrné škody na vozidle po střetu s vozovkou roste. Zatímco aktuálně je to cca 40 000 Kč, u nových aut je to stále více. Je to dané tím, že jsou vybavena celou řadou čidel a citlivé elektroniky, která na vjetí do výmolů reaguje,“ vysvětluje Jan Marek, mluvčí pojišťovny Generali. Pracovníci pojišťovny se v praxi setkávají nejen s proraženými pneumatikami, poškozenými disky kol, poničenými podvozky a hnutými karoseriemi, ale také s prasklými čelními skly. „A do nich automobilky již několik let umisťují celou řadu senzorů. Ty se musí rovněž vyměnit, navíc také kalibrovat,“ doplňuje Marek. 


SPOLUPRÁCE MOTORISTŮ A SILNIČÁŘŮ

"Těší nás, že se správci silnic věnují velké části výtluků nahlášených motoristy na portál Výmoly.cz. Celková opravenost výtluků nově nahlášených v loňském roce dosáhla 40 %. A za celé období působení našeho projektu evidujeme opravenost u téměř poloviny všech nahlášených výtluků,“ komentuje opravy Petr Čaník, autor projektu Výmoly.cz. „To je podle mě nejlepší vizitka funkčnosti našich aktivit,“ doplňuje Petr Čaník.
 
Právě spolupráce se silničáři, nikoli útoky na jejich práci, patří mezi hlavní cíle projektu. „Ceníme si toho, že je projekt Výmoly.cz řadou správců silnic vnímán pozitivně. Za 9 let fungování projektu můžeme konstatovat, že projekt srozumitelným a funkčním způsobem zapojuje řidiče do sledování stavu silnic a umožňuje jim upozornit na ty úseky, které je trápí nejvíce. Řečeno zjednodušeně – možnost ovlivnit dění kolem sebe mají doslova ve svých rukou,“ říká Jan Marek, tiskový mluvčí pojišťovny Generali.
 
Pilířem projektu jsou postřehy od samotných řidičů. Hlášení jsou předávána silničářům. Toto propojení oceňujeme. Funguje na podobném principu, jakým se dobrovolní Zpravodajové Zelené vlny coby nedocenitelný informační zdroj přímo podílejí na přípravě našeho spolehlivého dopravního zpravodajství,“ vysvětluje Štěpán Janda, vedoucí Zelené vlny Radiožurnálu, která je mediálním partnerem projektu Výmoly.cz.

 

JAK NA ŠKODU PO „SRÁŽCE SE SILNICÍ“

 Pokud došlo k poškození vozidla kvůli vjetí do díry na silnici, existuje několik možností, jak situaci řešit: 
  1. Umožní-li to bezpečnost na komunikaci, vše (auto, výtluk a jeho okolí) je přímo na místě potřeba zdokumentovat (fotografie, videa, svědecké výpovědi). V případě nepojízdnosti auta doporučujeme kontaktovat asistenční službu vlastní pojišťovny.
  2. Úhradu následků takové nehody lze žádat po vlastníkovi komunikace. U dálnic a silnic I. třídy je to stát. V případě silnic II. a III. třídy jsou to kraje, na jejichž území se rozbitý úsek silnice nachází. Místní komunikace vlastní obce. 
  3. Za škodu odpovídá vlastník komunikace mj. v případě, že řidič díru nebo výtluk na silnici nemohl předvídat nebo nebyly dostatečně označené (např. dopravní značkou „nerovnost vozovky“). Vlastníci komunikace, respektive její správci mívají uzavřeno pojištění odpovědnosti, ze kterého se škoda může hradit. 
  4. Každá situace se vždy posuzuje podle konkrétních okolností (dodržení předepsané rychlosti vs. stav vozovky atd.).
  5. Neodškodní-li vlastník komunikace, rychlejším a jednodušším řešením je úhrada opravy z havarijního pojištění (zvlášť u škod, kde došlo k rozsáhlejšímu poškození než jen např. k proražení pneumatiky – u havarijního pojištění je totiž potřeba počítat ještě se spoluúčastí).

Galerie

Další články

Úterý | 9. července 2019

Češi holdují vodáctví, na ř...

Každý druhý Čech jede alespoň jednou za pár let na vodu, nejčastěji na české ...

Úterý | 7. května 2019

Startuje devátý ročník anke...

Dnes odstartoval v pořadí již 9. ročník ankety projektu Výmoly.cz a pojišťovn...

Středa | 10. dubna 2019

Zabouchnuté dveře zažilo př...

Za otevření zabouchnutých dveří jsou lidé ochotni dát 1 000 Kč. Reálně platí ...

zobrazit vše